Huurvoorwaarden sportzaal of - ruimte 2024-2025

A. Algemene Bepalingen

1. In de onderstaande voorwaarden betekent: 
gemeente Nijmegen’ de gemeente Nijmegen (Vastgoed, Sport en Accommodaties).
huurder’ de persoon, vereniging, stichting of andersoortige instelling die een sportaccommodatie in gebruik heeft gekregen.
accommodatie’ een ruimtelijke binnensportvoorziening ten behoeve van sportbeoefening zoals een gymnastiekzaal, een sporthal, een sportzaal
gebruiksovereenkomst’ de tussen gemeente Nijmegen en gebruiker tot stand gekomen overeenkomst waarbij door gemeente aan huurder (een deel van) een sportaccommodatie in gebruik is gegeven. De algemene gebruiksvoorwaarden zijn onderdeel van de gebruiksovereenkomst. 

2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tot huur van binnensportaccommodaties.

3. Van het bepaalde in de algemene gebruiksvoorwaarden kan in overleg tussen de huurder en gemeente Nijmegen worden afgeweken. Aanvullende gebruiksafspraken kunnen in overleg tussen huurder en gemeente Nijmegen worden gemaakt. Deze wijzigingen dienen schriftelijk of per email te worden bevestigd en maken vervolgens deel uit van de gebruiksovereenkomst.

4. De gebruiksovereenkomst wordt aangegaan onder alle bepalingen die in de wet ten aanzien van ingebruikgeving van accommodaties zijn vastgelegd voor zover daarvan in deze voorwaarden niet is afgeweken.

5. Naast de gebruiksvoorwaarden kent de gemeente Nijmegen ook de regeling ingebruikgeving gemeentelijke binnensportaccommodaties. Deze vindt u op de website.

In alle gevallen waarin deze Algemene Gebruiksvoorwaarden niet voorzien, beslist gemeente Nijmegen.

B. Beschikbaarheid, aanvaarden en gebruik accommodaties

1. Beschikbaarheid accommodatie

De accommodaties zijn alle dagen van de week beschikbaar tussen 08.00 en 23.00 uur. De zalen zijn beschikbaar na het toetsen aan de regeling in gebruikgeving binnensportaccommodaties.

De minimale gebruiksduur is 1 uur. Inroostering  vindt plaats op basis van aansluitende uren. In het weekend in de sporthallen en bij sportieve kinderfeestjes geldt een minimale gebruiksduur van 2 uur.

Huur van een zaaldeel is incidenteel mogelijk in overleg met de verhuurbalie. De accommodatie is 15 minuten voor aanvang van de activiteit toegankelijk; de sportzaalaccommodatie zelf is pas op het gereserveerde tijdstip beschikbaar. De accommodatie dient 15 minuten na afloop van de activiteit verlaten te zijn. 

2. Aanvaarden accommodatie

De huurder aanvaardt de voor hem gereserveerde accommodatie in de staat waarin die zich op het moment van ingebruikneming bevindt. De huurder houdt zich aan de huisregels van de accommodatie. 

3. Inspectie van de accommodatie

De huurder van de accommodatie moet voor het begin van de activiteit nagaan of de zaal zich in goede staat bevindt. Onregelmatigheden moeten binnen 24 uur aan gemeente Nijmegen worden gemeld. 

4. Onderbreking gebruik 

Gemeente Nijmegen is bevoegd om het gebruik van de accommodatie te onderbreken vanwege gebruik bij algemene zaken zoals verkiezingen of voor werkzaamheden die geen uitstel dulden. De huurder wordt hierover (zo mogelijk 4 weken van tevoren) geïnformeerd. Deze onderbreking geeft geen recht op enige schadevergoeding, wel op restitutie van de gebruiksvergoeding gedurende de onderbroken periode.

5. Seizoensgebruik Jan Massinkhal

Een huurder die de Jan Massinkhal voor een seizoen of een deel daarvan gebruikt, moet er rekening mee houden dat hij deze accommodatie gedurende de gebruiksperiode een of enkele keren niet kan gebruiken. De Jan Massinkhal kan vanwege zijn bijzondere functie voor andere doeleinden moeten worden ingezet. Gemeente Nijmegen zal dit tijdig (zo mogelijk 4 weken van tevoren) aan de huurder laten weten. Gedurende de onderbreking is de huurder geen gebruiksvergoeding verschuldigd. Hij ontvangt geen schadevergoeding.

6. Vrije toegang voor medewerkers gemeente Nijmegen

Medewerkers van de gemeente Nijmegen hebben gedurende de tijd dat de accommodatie in gebruik is gegeven, vrije toegang als dat (naar het oordeel van de gemeente Nijmegen) voor de uitoefening van hun functie nodig is.

C. Overeenkomst

1. Voortijdige beëindiging van de gebruiksovereenkomst

De overeenkomst wordt aangegaan voor de termijn zoals vermeld staat in het contract. Voortijdige beëindiging/aanpassing van de overeenkomst of annuleren van een (1) of meer data, is zowel door huurder als door de gemeente mogelijk en dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) maand.

2. Wijziging van de gebruiksovereenkomst

Bij wijziging van de gebruiksovereenkomst wordt per mutatieverzoek een bedrag van € 10,- in rekening gebracht.

3. Onmiddellijke beëindiging gebruik bij niet nakomen bepalingen overeenkomst

Als de huurder een of meer voorwaarden uit de gebruiksovereenkomst niet of niet behoorlijk nakomt, of de zaal gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor hij bestemd is, kan gemeente Nijmegen de overeenkomst met onmiddellijke ingang, door middel van een schriftelijke verklaring, beëindigen, zonder dat zij voorafgaand de gebruiker in gebreke hoeft te stellen of een oordeel van een rechter nodig heeft. Eventueel bijkomende kosten zullen worden doorberekend aan de huurder.

4. Opties

Huurders kunnen bij voorkeur schriftelijk (e-mail) een optie nemen via de verhuurbalie van gemeente Nijmegen. Deze vervalt automatisch na 2 weken, tenzij in overleg met de verhuurbalie schriftelijk/per e-mail anders is afgesproken. 

5. Online boeken

Let goed op: bij online boeken geldt dat de boeking na betalen definitief is en niet meer geannuleerd kan worden. 

D. Adresgegevens, betalingsvoorschriften, entreeheffing

1. Gegevens huurder

Verwerking (persoons-)gegevens: Ten behoeve van de uitvoering van de met huurder gesloten overeenkomst worden de noodzakelijke (persoons-)gegevens van huurder opgenomen in een gegevensbestand. Het privacy reglement van de gemeente Nijmegen vindt u op www.nijmegen.nl

2. Contactpersoon huurder

Bij inschrijving onder nummer van de Kamer van Koophandel hanteert de gemeente Nijmegen het (post)adres conform de gegevens van de Kamer van Koophandel. In alle andere gevallen geldt het woonadres van de huurder. In geval van wijziging van de contactpersoon van huurder en/of wijziging van het (factuur-)adres en/of telefoonnummer van huurder, is deze verplicht dit zo spoedig mogelijk schriftelijk aan verhuurster mee te delen. 

3. Betaling gebruiksvergoeding 

De gebruiker dient de gebruiksvergoeding vooraf te betalen.

Bij eenmalig gebruik met boeken online, ontvangt u geen rekening; u betaalt direct via Ideal. In alle overige gevallen is betalen met gebruikmaking van de toegezonden factuur (in 2 termijnen) of via automatische incasso, de regel.

Bij betaling op factuur ontvangt de gebruiker op 2 momenten een factuur.

Bij automatische incasso: gemeente Nijmegen incasseert het jaarbedrag in maandelijkse termijnen. Indien automatische incasso door de bank geweigerd wordt, ontvangt de gebruiker een herinnering. Bij de tweede herinnering wordt de gebruiksvergoeding verhoogd met administratiekosten. Het is niet mogelijk de betaalwijze tussentijds te wisselen.

4. Toernooien/evenementen en entreeheffing

In geval van toernooien/evenementen waarbij entree wordt geheven door de huurder, is de huurder verplicht hiervan vooraf melding te maken bij gemeente Nijmegen. Bij entreeheffing hanteren wij een evenemententarief. 

E. Verantwoordelijkheid huurders, verbodsbepalingen en gedragsregels

1. Verantwoordelijkheid voor huurders

De huurder is ervoor verantwoordelijk dat degenen die deelnemen aan de door hem georganiseerde activiteiten, de accommodatie gebruiken waarvoor deze bestemd is (sportbeoefening), en dat zij zich houden aan de (huis)regels die voor en in de accommodatie gelden. Dat betekent in ieder geval: niet eten en drinken in de zaal en de zaal betreden met daarvoor geschikte schoenen. 

Huurder zorgt ervoor dat de zaal opgeruimd en schoongeveegd wordt achter gelaten, en zorgt bij  vertrek voor het zorgvuldig sluiten van de accommodatie.

Eventuele schade of schoonmaakkosten als gevolg van oneigenlijk gebruik of ernstige bevuiling komen voor rekening van de gebruiker. 

Inrichten en opruimen van de accommodatie komt voor rekening van de huurder en dient plaats te vinden binnen de gereserveerde tijd (zie ook F1).

Huurder is verantwoordelijk voor het in voorkomende gevallen te voorzien in BHV/EHBO/AED-toezicht en dient daartoe zelf te voorzien in de noodzakelijke (verband)materialen. 

Huurder is verantwoordelijk voor het in voorkomend geval betalen van vergoeding aan Buma/Stemra of Sena.

2. Rookverbod

Het is verboden in de accommodatie te roken. Dit geldt eveneens voor de elektronische sigaret. Huurder zal de bepalingen uit de Tabakswet, waaronder handhaving van een rookverbod, strikt en zonder voorbehoud naleven. De Voedsel en Waren Autoriteit is belast met toezicht op naleving van de Tabakswet. Huurder vrijwaart gemeente Nijmegen voor eventuele overtredingen (boeten) die gemeente Nijmegen worden opgelegd als gevolg van overtreding van het rookverbod door huurder en/of de personen die deelnemen aan de door huurder georganiseerde activiteiten.

3. In gebruik geven aan derden

De huurder mag onder geen enkele voorwaarde de door hem gereserveerde accommodatie geheel of gedeeltelijk aan derden in gebruik geven. Onder derden wordt verstaan allen die niet aan de door huurder georganiseerde activiteiten deelnemen of deze begeleiden. De gebruiksovereenkomst wordt bij constatering van gebruik door derden ontbonden.

4. Reclame

De huurder mag in, aan of op de accommodatie op welke manier dan ook, geen reclame maken voor zichzelf of voor derden, zonder dat hij daarvoor vooraf schriftelijk toestemming van gemeente Nijmegen heeft gekregen.

5. Huisregels

Huurders van de accommodatie dienen zich te houden aan de huisregels. Deze hangen in de sportaccommodatie en zijn te vinden op de gemeentelijke website. Indien huurder zich schuldig maakt aan bedreiging, belediging of discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, kan gemeente Nijmegen de overeenkomst zonder inachtneming van de opzegtermijn beëindigen.

6. Ark van Oost

De Ark van Oost beschikt over een groot parkeerterrein. Wij houden rekening met de omwonenden. Daarom vragen wij al onze bezoekers te parkeren op dit terrein. Laden en lossen kan voor een korte tijd voor de deur.

7. Geluidsoverlast

Bij gebruik van een (eigen) geluidsinstallatie is de huurder er verantwoordelijk voor dat er geen geluidsoverlast optreedt. Het maximum geluidsniveau is 74db(a). 

Alle deuren en nooddeuren moeten op last van de overheid gesloten blijven tijdens de activiteit om geluidsoverlast te voorkomen.

Het College van B&W legt een last van € 500,--  op als geconstateerd wordt dat een deur open is tijdens de activiteit.

Uitsluitend in noodsituaties (o.a. brand) mag huurder de deuren openen.

De huurder vrijwaart de gemeente om de kosten en boetes (waaronder bovenstaande dwangsom) die ontstaan te innen indien huurder in strijd met het gestelde onder a handelt.  Indien hier sprake van is zal huurder deze kosten en boeten op het eerste verzoek van de gemeente voldoen.

F. Toestellen/materialen/inrichting accommodatie

1. Toestellen en materialen 

De toestellen en materialen die in de accommodatie aanwezig zijn mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze bestemd zijn. Na gebruik dienen ze door de huurder op de daarvoor bestemde plaats terug te worden gezet of te worden opgeborgen. Dit moet gebeuren binnen de tijd die in de gebruiksovereenkomst is opgenomen.

De huurder mag zonder schriftelijke toestemming van gemeente Nijmegen de in de accommodatie aanwezige toestellen, materialen en dergelijke niet elders gebruiken. Ook mag hij zonder schriftelijke toestemming geen voorzieningen treffen of veranderingen aanbrengen in of aan de accommodatie.

De huurder dient zelf zorg te dragen voor klein sport- en spelmateriaal, zoals rackets en ballen.

2. Kastruimte te huur voor seizoensgebruikers

Voor seizoensgebruikers is het mogelijk een kast te huren voor in de zaal te gebruiken materialen. Let op: deze kast is alleen toegankelijk tijdens de door huurder gereserveerde uren. 

3. Klimwanden

Gebruik van de klimwand mag alleen plaatsvinden onder leiding van een persoon met de bevoegdheid van klimwandinstructeur of voorklimmer, zoals bedoeld door de Nederlandse Bergsportvereniging (NKBV).

4. Geluidsinstallatie

Huurder is bij gebruik van de geluidsinstallatie ook zelf verantwoordelijk voor het afdragen van de eventueel verschuldigde Buma/Stemra/Sena-rechten aan de daarvoor bevoegde instantie.

5. Technische problemen

In geval van technische problemen in de accommodatie kan huurder geen aanspraak maken op vervangende accommodatie. Ook vindt er geen terugbetaling van de gebruiksvergoeding plaats. Dit geldt bijv. bij het onverhoopt niet functioneren van douches of in de zaal aanwezige muziek- en vergelijkbare installaties.

G. Aansprakelijkheid, kosten en schade

1. Aansprakelijkheid voor schade

Gemeente Nijmegen is niet aansprakelijk voor schade door welke oorzaak dan ook toegebracht aan personen of zaken die betrokken zijn bij de activiteiten die de huurder in de accommodatie organiseert. Ook is gemeente Nijmegen niet aansprakelijk voor de vermissing of beschadiging van eigendommen van de huurder of van personen die betrokken zijn bij deze activiteiten. 

2. Melding van schade

Beschadigingen aan de accommodatie of aan de daarin aanwezige inventaris die het directe of indirecte gevolg zijn van het gebruik door de huurder, moeten onmiddellijk worden gemeld aan gemeente Nijmegen. De kosten van herstel of vervanging zijn voor rekening van de huurder.

3. Verhaal van kosten en schade

Indien huurder de bepalingen in deze gebruiksvoorwaarden niet naleeft, kan gemeente Nijmegen eventuele kosten en schade die hieruit voortvloeien op de huurder verhalen. De huurder blijft verplicht de overeengekomen vergoeding (voor de periode voorafgaand aan de beëindiging) te betalen. Teruggave van de gebruiksvergoeding vindt niet plaats indien de zaal door de voorgaande huurder niet schoongeveegd is achtergelaten.

H. Bijzondere bepalingen die van toepassing zijn voor gebruik door onderwijsinstellingen

1. Sleutels

Scholen krijgen 2 sleutels van de gemeente Nijmegen voor gebruik van de accommodatie. Deze sleutels moeten bij de gemeente Nijmegen worden ingeleverd als het structureel gebruik van de betreffende accommodatie eindigt.

Gedurende het feitelijk gebruik van de accommodatie dient de accommodatie afgesloten te worden, zodat er geen ongenode gasten binnen kunnen komen.

Verlies van een sleutel dient direct bij de gemeente Nijmegen te worden gemeld.

2. Toestellen

In de accommodatie is een kast aanwezig die door de gemeente Nijmegen is gevuld met klein sport-spelmateriaal (hierna “het materiaal”).

In goed overleg met de beheerder van de accommodatie kan (geheel onverplicht) door de gemeente Nijmegen het materiaal in de kast worden vervangen of aangevuld. Het materiaal in de kast wordt tevens door de gemeente Nijmegen gebruikt voor sportontwikkeling.

De betreffende school krijgt 2 sleutels voor de kast. Vanwege het gemeenschappelijk gebruik van de kast mag het slot van de kast niet worden vervangen. Verlies van de sleutel dient direct bij de beheerder van de accommodatie te worden gemeld.

3. Tussentijdse beëindiging

De gebruiksovereenkomst kan tussentijds, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, door zowel de gemeente als de betreffende school geheel of gedeeltelijk worden beëindigd. De betreffende beëindiging is dan van toepassing voor de gehele resterende gebruiksperiode.


Team Verhuurbalie telefoon (024) 329 33 00

verhuursport@nijmegen.nl

Web publicatie: seizoen 2024-2025